Subject: EÕL tagasiside "Ravimite väljakirjutamine ja apteekidest väljastamine ning retsepti vorm"
From: "Laura Keidong" <[email-masked]>
To: "Mari Amos - SOM" <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Fri, 15 Aug 2025 14:57:57 +0300

Tere

Edastan manuses EÕL ettepanekud ja soovitused määruse “Ravimite 
väljakirjutamine ja apteekidest väljastamine ning retsepti vorm“ muutmiseks.

Parimate soovidega

Laura Keidong

EÕL president

e-mail : [email-masked]

telefon : + 372 56001856

 <http://www.ena.ee> www.ena.ee

From: Info <[email-masked]>
Date: Tuesday, 1. July 2025 at 10:36
To: Juhatus <[email-masked]>
Subject: Ravimite väljakirjutamine ja apteekidest väljastamine ning retsepti 
vorm

  _____

From: Mari Amos - SOM <[email-masked]>
Sent: Tuesday, July 1, 2025 10:35:26 AM
To: Eesti Arstide Liit <[email-masked]>; [email-masked] 
<[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>; Eesti Hambaarstide Liit 
<[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>; [email-masked] 
<[email-masked]>; Info <[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>; 
[email-masked] <[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>; [email-masked] 
<[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>; Teet Torgo 
<[email-masked]>; Riho Tapfer <[email-masked]>; Eesti Apteekrite Liit 
<[email-masked]>; Eesti Farmaatsia Selts <[email-masked]>; 
[email-masked] <[email-masked]>; [email-masked] 
<[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>; 
[email-masked] <[email-masked]>; Ravimiamet 
<[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>; 
[email-masked] <[email-masked]>; [email-masked] <[email-masked]>
Subject: Ravimite väljakirjutamine ja apteekidest väljastamine ning retsepti 
vorm

Tere,

Sotsiaalministeerium plaanib analüüsida sotsiaalministri 18.02.2005 määruse 
nr 30 <https://www.riigiteataja.ee/akt/110042025002?leiaKehtiv>  „Ravimite 
väljakirjutamine ja apteekidest väljastamine ning retsepti vorm“ ajakohasust 
ja muutmisvajadusi. Määrus on kehtinud 20 aastat ja seda on tänaseks 
muudetud 35 korda. Seega on põhjendatud kogu õigusakti süsteemne üle 
vaatamine ning kaasajastamine.

Meenutame, et määruse peamiseks eesmärgiks on tagada ravimite ohutu, 
põhjendatud ja korrektne välja kirjutamine ning väljastamine patsientidele, 
luues selleks ühtsed reeglid.

Selleks reguleerib määrus järgmisi valdkondi:

1.	Retseptide väljakirjutamise tingimused ja kord: See hõlmab nõudeid 
retsepti välja kirjutajatele (arstid, hambaarstid, teatud juhtudel 
ämmaemandad ja õed), retseptile kantavatele andmetele (patsiendi info, 
ravimi nimetus, tugevus, annustamine, arsti andmed), retsepti kehtivusaega 
ning digitaalse retsepti (digiretsepti) ja paberkandjal retsepti kasutamise 
erisusi.
2.	Retsepti vorminõuded: Määrus kehtestab kohustuslikud elemendid ja 
struktuuri nii paberretsepti plangile kui ka digiretsepti andmekoosseisule, 
et tagada retseptide ühetaolisus ja masinloetavus.
3.	Ravimite väljastamise tingimused ja kord apteegist: See sätestab 
apteekrite kohustused retsepti kontrollimisel, ravimi väljastamisel (sh 
geneeriliste ravimite pakkumisel), patsiendi nõustamisel ning teabe 
edastamisel. Samuti reguleerib see olukordi, kus ravimi väljastamine võib 
olla piiratud või keelatud.
4.	Eritingimused teatud ravimirühmadele: Määrus sisaldab spetsiifilisi 
nõudeid narkootiliste ja psühhotroopsete ainete ning teatud teiste ravimite 
väljakirjutamisele ja väljastamisele, et ennetada nende väärkasutust ja 
tagada range kontroll.
5.	Andmevahetus ja dokumentatsioon: Reguleeritakse retseptidega seotud 
andmete edastamist (näiteks retseptikeskusesse) ja säilitamist, tagades 
samas patsiendiandmete kaitse.

Täpsemad määrusega seotud teemad on järgmised:

*	Ravimiretseptide ja tellimislehtede väljakirjutamine;
*	ARV ravimite väljakirjutamine;
*	Retseptiõigust omava pereõe ja õe konsulteerimiskohustus;
*	Retseptid soodusravimitele;
*	Retseptile kantud ravimi kogus (kuni 3 kuud; ARV ravimid kuni 12 kuud)
*	Narkootilise ravimi retsept ja koguselised piirangud (lisa 4), suuremas 
koguses välja kirjutamine reisi ajaks, kehtivus
*	Bensodiasepiinide piirangud, e-konsultatsioon
*	Teatud ainete retsepti alusel välja kirjutamise piirangud
*	Riigihankeravimi retsept, kehtivus
*	Korduvretsept (2,3 või 6kordne), korduvretsepti piirangud, kehtivuse aeg
*	Ravimite koostoimete hindamise funktsionaalsuse kasutamise kohustus
*	Elektroonilise retsepti kinnitamine
*	Paberretsepti kirjeldus, andmeväljad, retseptiplangid
*	Humaanretsepti andmeväljad
*	Andmed ravimi väljaostja kohta
*	Ekstemporaalsed ravimid
*	Ravimite väljastamise piirangud
*	Puuduva ravimi hankimise kohustus apteegil
*	Pakendite jagamine jms
*	Müügiloata ravimite väljastamine
*	Nõuded tarkvarale
*	Ravimi kasutamist käsitlev tekst ja pakendi infolehe väljaprint
*	Kviitung
*	EL retsept
*	Ravimite kaugmüük, nõuded transpordipakenditele jms, saadetise üle andmine
*	Ravimite väljastamine apteegist muudele isikutele (erialaseks tegevuseks)

Kui teil on ettepanekuid või soovitusi määruse muutmiseks, siis palume need 
saata hiljemalt 15.augustiks 2025. Oma sisend palume anda konkreetses vormis 
kirjeldades muutmisvajadust ning võimalusel viidates sättele, mida muuta 
soovitakse.

Mari Amos
nõunik
[email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee